Francouzi dotahují elektrický VW ID.3. Citroën ë-C4 je levnější a má podobný dojezd

před 2 týdny aktualne.cz aktualne.cz

Francouzi dotahují elektrický VW ID.3. Citroën ë-C4 je levnější a má podobný dojezd

Volkswagen ID.3 na českém trhu pod milion korun nekoupíte. A protože neexistují státní pobídky, které by cenovku výrazně snížily, je to suma víceméně konečná. Na ceny Citroënu ë-C4, i jeho dvojčete se spalovacím motorem, je potřeba si ještě nějaký ten měsíc počkat. Přesto je o tom, který z nových elektromobilů bude levnější, možné udělat si obrázek už teď. Dvojitý šíp totiž v minulém týdnu vstoupil na, pro elektrická auta, důležitý francouzský trh.

Připomeňme, že právě Francie poskytuje na pořízení elektrického vozu soukromníkům štědrý dotační program. Pokud jeho cena nepřekročí 45 tisíc eur, pak přispěje vláda na nákup elektromobilu sedmi tisíci eury, tedy v přepočtu bezmála 188 tisíci korunami. Pokud suma překročí 45 tisíc eur, sníží se poskytovaný bonus na tři tisíce eur, tedy v přepočtu asi 80 tisíc korun.

Vedle tohoto bonusu existuje i takzvané šrotovné. Jeho výše se částečně určuje podle výše příjmu. V nižší příjmové skupině je tak šrotovné na nákup elektromobilu nebo plug-in hybridu ve výši pět tisíc eur, v přepočtu asi 134 tisíc korun, ve vyšší příjmové skupině potom 2500 eur, tedy v přepočtu asi 67 tisíc korun. Podmínkou je nechat sešrotovat naftové auto registrované před rokem 2011, nebo benzinový vůz registrovaný před rokem 2006.

Podmínky jsou nastaveny takto zejména jako motivace pro rodiny s nižšími příjmy, aby si koupily ekologičtější automobil. Šrotovné je poskytováno i na nákup ekologičtějšího vozu se spalovacím motorem, celková suma je ale nižší než v případě elektromobilů.

Pobídek na nákup nového, především tedy elektrického, vozu, je ve Francii skutečně hodně. A z toho bude částečně těžit právě i Citroën ë-C4. Ten podle ceníku startuje na 35 600 eurech (v přepočtu asi 955 tisíc korun), s poskytovaným bonusem pro elektrická auta však už na 28 600 eurech. To znamená v přepočtu na 767 tisících korun. A další sumu lze ušetřit v rámci šrotovného. Operovat nicméně budeme pouze se sedmitisícovým bonusem, stejně jako automobilky v oficiálních cenících.

Hlavní rival Citroënu, tedy Volkswagen ID.3, stojí minimálně 37 990 eur. V přepočtu je to asi 1,019 milionu korun - tedy podobná suma, za jakou lze vstupní ID.3 koupit v Česku (přesně je to na českém trhu 1 014 900 korun). Po sedmitisícové pobídce pak VW stojí 30 990 eur, v přepočtu asi 831 tisíc korun. Rozdíl mezi oběma konkurenty tedy činí v přepočtu asi 64 tisíc korun ve prospěch Citroënu ë-C4.

Je dobré zmínit, že Volkswagen ID.3 má lepší parametry. Jeho nejvyšší výkon je 150 kW a s baterií, která má využitelnou kapacitu 58 kWh, dojede do vzdálenosti 425 km. Citroën nabízí maximální výkon 100 kW a s 50kWh baterií dojede do vzdálenosti 350 km. Oba modely lze dobíjet maximálním výkonem 100 kW, 80 procent kapacity baterie tak je u obou k dispozici za půl hodiny. Třífázové nabíjení výkonem 11 kW u Citroënu i VW znamená, že plná kapacita je k dispozici za pět hodin. Kompletní parametry můžete porovnat v následující tabulce.

Citroën ë-C4 Volkswagen ID.3 Rozměry (d/š/v): 4360/1800/1525 mm 4261/1809/1552 mm Rozvor náprav: 2670 mm 2771 mm Zavazadlový prostor: 380/1250 l 385/1267 l Výkon: 100 kW 150 kW Točivý moment: 260 Nm 310 Nm Zrychlení 0-100 km/h: 9,7 s 7,3 s Kapacita baterie: 50 kWh 58 kWh Dojezd: 350 km 425 km

Výbava základního Citroënu ë-C4 Feel obsahuje rádio s desetipalcovou dotykovou obrazovkou, dvouzónovou automatickou klimatizaci, zadní parkovací senzory, kožený volant, tlumiče s progresivními hydraulickými dorazy, 18palcová litá kola, diodová přední světla nebo diodové mlhovky. Z bezpečnostních asistentů nechybí nouzové brzdění s detekcí cyklistů, varování před vybočením z jízdního pruhu či sledování únavy řidiče.

Volkswagen ID.3 Life má v základu desetipalcovou navigaci, jednozónovou automatickou klimatizaci, přední i zadní parkovací senzory, bezklíčkové startování, vyhřívaný kožený volant, vyhřívaná přední sedadla, diodová přední světla nebo 18palcová ocelová kola s okrasnými kryty. Z bezpečnostních asistentů nechybí adaptivní tempomat, udržování v jízdním pruhu nebo nouzové brzdění s detekcí chodců.

Ačkoliv je tedy Volkswagen dražší, nabízí o něco lepší základní výbavu,. Minimálně tedy na francouzském trhu. Na druhou stranu i nejdražší ze čtyř verzí Citroënu ë-C4 se jménem Shine Pack stojí po odečtení bonusu 31 800 eur, v přepočtu asi 853 tisíc korun. Za cenu v podstatě základního VW ID.3 si tak francouzský zákazník může koupit vrcholný dvojitý šíp s prvky jako adaptivní tempomat, navigace, barevný průhledový displej či sledování mrtvého úhlu.

Němci na druhou stranu nabízejí ID.3 i s větší baterií, která má využitelných 77 kWh a dojede do vzdálenosti 542 km. Tato verze ale stojí i po odečtu třítisícové státní podpory 45 990 eur, v přepočtu asi 1,234 milionu korun.

Pro srovnání ještě uveďme, že základní Nissan Leaf se 110kW motorem a dojezdem 285 km startuje ve Francii na 33 900 eurech (v přepočtu asi 910 tisíc korun), Hyundai Ioniq Electric s výkonem 100 kW a dojezdem 311 km startuje na 35 200 eurech (v přepočtu asi 944 tisíc korun) a o třídu menší Renault Zoe s výkonem 100 kW a dojezdem 386 km stojí od 34 600 eur (v přepočtu asi 928 tisíc korun). Všechny sumy nezahrnují bonus sedm tisíc eur, který je tak potřeba dále odečíst.

Jak již bylo řečeno, české ceny Citroënu ë-C4 zatím k dispozici nejsou a ještě nějakou dobu nebudou. Budeme-li ale vycházet z těch francouzských, mohla by se nejlevnější verze elektrického hatchbacku vejít poměrně pohodlně pod hranici jednoho milionu korun.

Citroën na svém domácím trhu začal vedle elektrické verze prodávat i klasickou C4 s benzinovými i naftovými motory o výkonu 74 až 114 kW. K dispozici je pět výbavových stupňů. Nejlevnější benzinový motor 1.2 PureTech se 74 kW a manuální převodovkou stojí od 20 900 eur (v přepočtu asi 561 tisíc korun), nejlevnější turbodiesel s 1.5 BlueHDi o výkonu 81 kW s manuální převodovkou stojí od 23 200 eur (v přepočtu asi 622 tisíc korun).