Procházka archeologickým nalezištěm. Francouzská národní knihovna vystavuje Koudelku

před 2 týdny aktualne.cz aktualne.cz

Procházka archeologickým nalezištěm. Francouzská národní knihovna vystavuje Koudelku

Dvaaosmdesátiletý Koudelka, který se proslavil snímky sovětské okupace z roku 1968, za uplynulé tři dekády navštívil přes 20 zemí a 200 archeologických nalezišť. Zaznamenal je na stovkách černobílých panoramatických fotografií.

Vystavené snímky zachycují nejznámější a nejkrásnější památky antické civilizace nejen v Evropě (Francie, Itálie, Řecko, Kypr, Španělsko, Albánie), ale také v severní Africe (Alžírsko, Egypt, Libye, Tunisko) a na Blízkém východě (Turecko, Sýrie, Libanon, Jordánsko, Izrael, Palestina).

Ačkoliv některé fotografie už byly součástí jiných knih či výstav, jako celek je Koudelka nyní ukazuje poprvé. Francouzské národní knihovně navíc daroval 170 zvětšenin z této série, 110 jich je vystaveno.

"Scénografie výstavy je inspirována mou pražskou retrospektivní výstavou, která byla architektonicky moc povedená, a tak jsem tady chtěl mít něco podobného," říká Josef Koudelka.

Výstava, která byla původně plánována na jaro a musela být odložena kvůli pandemii koronaviru, potrvá do 16. prosince. Ze sanitárních důvodů je počet návštěvníků limitován, pořadatelé doporučují rezervovat vstupnky on-line. Nakladatelství Xavier Barral u příležitosti výstavy publikovalo katalog. Obsahuje 170 reprodukcí a stojí 55 eur, v přepočtu zhruba 1500 korun.

Středobodem výstavy je 40 zarámovaných velkoformátových fotografií, zavěšených v prostoru ponořeném do tmy a jen stroze osvětlených. Divák tak může mít pocit, že se obrazy kolem něj vznášejí a ruiny starověkých civilizací vystupují ze tmy jako přízraky.

Kurátorka Héloise Conésaová v České televizi vysvětlila, že výstava je koncipována jako vizuální divadlo a divák jí prochází jako archeologickým nalezištěm.

Koudelka v Ruinách nedokumentuje památky, ale pomíjivost a krásu krajiny i její proměny v čase. Pomíjivost evokuje také graficky zpracovaný název výstavy Ruins, navržený Alešem Najbrtem: jednotlivá písmena jako by se vytrácela do ztracena.

Josef Koudelka je jediným fotografem českého původu, jenž se stal členem prestižní agentury Magnum Photos.

V 60. letech se původním povoláním letecký inženýr začal věnovat divadelní a dokumentární fotografii, pracoval na cyklu Cikáni. V srpnu 1968 dokumentoval vstup vojsk Varšavské smlouvy do Prahy. Negativy se podařilo propašovat z Československa a fotografie byly otištěny v zahraničí, nejprve však jen pod pseudonymem P.P. (Prague Photographer).V roce 1970 Koudelka opustil Československo a získal azyl ve Velké Británii, v roce 1974 se stal členem Magnum Photos, roku 1980 se přestěhoval do Paříže a sedm let nato obdržel francouzské občanství.

V emigraci Koudelka cestoval po Evropě a vytvořil většinu svých stěžejních cyklů jako Exily. K autorství série Invaze 68 se s ohledem na rodinu žijící v Československu veřejně nepřihlásil až do roku 1984.

V roce 2018 oceňovaný fotograf daroval velkou sbírku svých děl českému státu a měl v Praze dvě tematické a jednu retrospektivní výstavu: De-creazione a Invaze 68 ve Veletržním paláci a Návraty v Uměleckoprůmyslovém muzeu. Nedávno pak Koudelku připomněly významné přehlídky také v zahraničí.

V roce 2017 mu byla věnována výstava La fabrique d’exils v pařížském Centre Pompidou, kterému fotograf o rok dříve daroval 75 snímků ze série Exily. V roce 2019 byly na festivalu v bretaňské La Gacilly vystaveny velkoformátové snímky ze série Invaze 68.